Kencing manis atau Diabetes adalah keadaan di mana paras gula di dalam darah adalah lebih tinggi daripada paras normal. Insulin yang dihasilkan oleh pankreas menurunkan paras gula (glukosa) darah. Diabetes berlaku apabila pankreas dalam badan tidak lagi menghasilkan insulin atau sel badan tidak lagi peka dengan insulin (dikenali sebagai rintangan insulin).

Diabetes

Terdapat 2 Jenis Diabetes 

Jenis 1 dikenali sebagai Insulin-Dependent Diabetes Mellitus atau Diabetes awal remaja. Disebabkan oleh kegagalan pankreas menghasilkan insulin. Biasanya berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Hampir 10% penghidap diabetes adalah dalam kategori jenis ini. 

Jenis 2 dikenali sebagai Non-Insulin-Dependent Diabetes Mellitus. 90-95% rakyat Malaysia menghidap Diabetes jenis ini. Disebabkan oleh sel badan tidak lagi peka dengan hormon insulin. Dikenali sebagai rintangan insulin atau penghasilan insulin yang berkurangan.

Diabetes Jenis 2 

Angka pesakit diabetes jenis 2 meningkat dengan begitu drastik di zaman moden ini. Pada tahun 2019, dianggarkan terdapat lebih dari 3.9 juta orang dewasa di Malaysia menghidap diabetes. Angka ini akan disusuli dengan pelbagai statistik penyakit-penyakit yang timbul akibat komplikasi diabetes seperti sakit jantung, sakit buah pinggang dan sebagainya.


Diabetes Jenis 2

Diabetes jenis 2 adalah antara penyakit gaya hidup yang paling menggerunkan kerana ia datang dalam senyap dan boleh mencetus pelbagai komplikasi yang boleh menjejaskan kualiti hidup penderitanya.

Punca Diabetes 

Tidak hairanlah di Malaysia hampir separuh dari mereka tidak menyedari mereka mengalaminya. Sudah tentu di sini, selain dari mengawal tahap gula dan usaha untuk membalikkan diabetes, perkara pokok yang perlu diberi perhatian ialah pemulihan dalaman terhadap komplikasi diabetes yang telahpun berlaku pada sistem dan organ tubuh badan.

Faham & Lawan Diabetes

Tanda dan gejala diabetes adalah

● Jumlah air kencing yang dikeluarkan lebih banyak dan kerap kencing (Polyuria) 
● Sering atau cepat rasa haus/dahaga (Polydipsia) 
● Lapar yang berlebihan atau makan banyak (Polyphagia) 
● Urin mengandungi paras gula yang tinggi (Glycosuria) 
● Berat badan turun mendadak 
● Rasa kebas pada hujung saraf di telapak tangan & kaki 
● Cepat penat dan lemah sepanjang masa 
● Mengalami rabun penglihatan 
● Luka lambat sembuh 
● Mudah terkena jangkitan kuman terutama pada kulit 
● Keradangan – lebihan insulin punca toksik dalam badan 

Oleh itu, bagi membalikkan dan menyembuhkan diabetes, perkara utama ialah harus komited untuk merubah gaya hidup ke arah yang lebih sihat. Ini terutamanya untuk menjaga pemakanan dan senaman yang harus dilakukan secara istiqomah. 

Berbalik kepada suplemen, Dr. Syid yakin peranannya amat penting dalam proses membaikpulih sistem dalaman badan serta membantu tubuh anda untuk kembali pulih dari penyakit diabetes. Beliau telah meletakkan kepentingan fitonutrisi sebagai anugerah semulajadi yang boleh dijadikan sokongan kepada mencegah punca, komplikasi dan cara bagaimana untuk mengatasi diabetes. 

Eskayvie PhytaX 

Dengan itu, Pengasas Eskayvie, Dr Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri telah menjalankan penyelidikan yang terperinci dan telah mengambil inisiatif utk membantu masyarakat dengan menghasilkan PhytaX utk membantu merawat masalah2 KENCING MANIS, darah tinggi, masalah jantung dan yang berkaitan dengan kandungan bahan semulajadi. 


Dr. Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri


Antara kebaikan fitonutrisi adalah bertindak sebagai telomerase activator. Melalui Kajian Landmark Telomere Shortening yang memenangi Anugerah Nobel pada tahun 2009, kajian mendapati pemendekkan telomere (unit kecil DNA) pada kromosom manusia dikaitkan dengan pelbagai masalah kesihatan yang kronik seperti Diabetes, penuaan pra-matang, kanser dan Alzheimer. 

Telomere shortening ialah teori yang dibentangkan oleh Dr Elizabeth Blackburn yang memenangi anugerah Nobel (Medical Physiology) pada tahun 2009 yang melibatkan 4,659 kajian saintifik yang didokumenkan melibatkan 734 saintis tersohor dari 13 buah negara. 

Telomere ialah penghujung (penutup) kromosom yang akan menjalani proses replikasi membentuk sel baru. Setiap kali proses ini berlaku telomere akan semakin pendek hinggalah ia pupus sama sekali menyebabkan DNA terurai. Keadaan ini boleh melemah dan mematikan sel. Ditambah dengan faktor luar seperti stres, toksin dan gaya hidup yang tidak sihat mempercepatkan proses pemendekkan telomere. 

Melalui revolusi dunia sains, pemendekkan telomere dapat diatasi melalui penghasilan enzim telomerase. Enzim ini bertindak mengunci pemendekkan telomere sekaligus memanjangkan semula telomere sedia ada. Tindakan mengunci ini akan mengekalkan kesihatan sel baru setiap kali berlakunya proses replikasi. Manakala tindakan memanjangkan telomere yang pendek pula akan mengembalikan sel sakit menjadi sel yang lebih sihat selepas berlakunya replikasi.


Eskayvie PhytaX


Ini adalah proses penyembuhan sel yang membolehkan penyakit dipulihkan kembali. Fitonutrisi adalah bahan didapati boleh merangsang perembesan telomerase (bertindak sebagai telomerase activator). Bahan yang bersifat telomerase activator adalah resveratrol dari biji anggur, epigallocatechin gallate dari daun teh hijau dan pycnogenol dari kulit pokok pain. Kombinasi nutrisi telomerase activator ini membantu melindungi DNA dari kerosakan, menyokong penghasilan DNA untuk menghasilkan sel sihat serta memulihkan sel-sel yang sakit. Ini membuktikan khasiat fitonutrisi ini memainkan peranan penting terutamanya bagi penghidap diabetes. 

Beliau juga percaya pengambilan suplemen tidak boleh dipandang remeh terutamanya apabila usia semakin meningkat dan lebih lebih lagi jika anda sudah mengalami penyakit seperti diabetes. 

Walaupun ada pendapat yang mengatakan cukup sekadar mengamalkan pemakanan yang seimbang dan semulajadi. Sebarang pengambilan suplemen atau vitamin hanya akan menghasilkan air kencing yang mahal apabila ia dikumuhkan, beliau kurang bersetuju dengan saranan tersebut. 


Dr. Syid Ayob Syid Mustafa Al-Qudri


Ia mungkin benar jika kita hidup bebas pencemaran, sentiasa mengamalkan pemakanan yang sihat, segar dan bebas dari pencemaran terpaksa (seperti kandungan raksa dari ikan dan kandungan racun serangga dari sayuran dan buahan), berada pada usia muda yang mana semua fungsi sistem dan organ badan masih tip-top, memiliki sistem imun yang tiada cacat cela termasuk penghasilan antioksidan semulajadi yang tidak semakin menurun dengan usia, dan kita menjalani gaya hidup sihat yang optima tanpa stres. 

Segala itu sebenarnya susah untuk direalisasikan dalam kehidupan sebenar terutamanya di zaman moden ini yang banyak sangat pendedahan diri kepada makanan terproses (junkfood), pencemaran yang berleluasa, stres kehidupan, pola hidup yang kurang aktif dan banyak lagi faktor yang sememangnya jauh dari model kehidupan yang menjayakan gaya hidup sihat. 

Tentang Eskayvie PhytaX 

PHYTAX diformulasikan dengan gabungan kuasa nutrien & antioksidan semulajadi TERKUAT di dunia. Phytax menggunakan proses teknologi nano bagi memberi penyerapan yang maksimum. PHYTAX diformulasikan dengan gabungan kuasa nutrien & antioksidan semulajadi TERKUAT di dunia. Phaytax menggunakan proses teknologi nano bagi memberi penyerapan yang maksimum. 

PhytaX ni diluluskan KKM dan diklasifikasi dibawah makanan interfasaupplement ubat oleh Biro Farmaseutikal Kebangsaan. Ada Sijil Halal Jakim. Dikilangkan oleh kilang berstatus GMP serta ada Sijil ISO 9001. 

Eskayvie Phytax

Kandungan Eskayvie PhytaX 

1)Durian Belanda – Anti Kanser & anti radang 
2)Kulit Pain – Menyokong kesihatan sendi 
3)Tomato – Menyokong kesihatan prostat 
4)Teh Hijau – Membakar lemak & pelangsingan badan 
5)Biji Anggur – Mengawal penyakit kemerosotan diri 
6)Astaxanthin – Awet muda & peremajaan 
7)Delima – Mengawal diabetes 
8)Roselle – Mengawal hipertensi 
9)Blueberry – Menyokong kesihatan mata & penglihatan 
10)Cranberry – Menyokong kesihatan saluran# kencing 
11)Acai Berry – Menyokong sistem imun 
12)Manggis – Menyihatkan sistem kardiovaskular & paras kolesterol

Kandungan Phytax

Kelebihan Eskayvie PhytaX  

1)Menstabilkan KENCING MANIS serta mencegah ia merebak 
2)Menstabilkan dan menurunkan TEKANAN DARAH TINGGI 
3)Merendahkan KOLESTROL dalam tubuh 
4)Menstabilkan tahap gula dlm darah 
5)Mencegah Salur darah yg tersumbat dan melindungi JANTUNG 
6)Mengatasi sakit SENDI 
7)Membantu memulihkan pesakit STROK dan banyak lagi masalah lain 

Siapa yang tak boleh ambil PhytaX? 

1)Wanita di peringkat awal kehamilan. Selepas trimester pertama, ianya dibolehkan jika berkeperluan. 
2)Kanak-kanak <18 tahun kecuali memerlukan
3)Boleh makan dengan ubatan lain ke? Jarakkan selama 30 minit di antara pengambilan

Eskayvie Phytax

Cara pengambilan :- 

1) 25 ml sekali sehari sejurus sebelum sarapan 
2) Bagi kes yang serius atau kronik, ambil 25ml 2 kali sehari (pagi dan malam) 
3) Simpan dalam peti sejuk selepas dibuka 
4) Sila minum air yang mencukupi 

Testimoni 

Makan durian berlebihan mengakibatkan Usahawan ini hampir jalani rawatan dialisi 

4 tahun disahkan menghidap kencing manis, darah tinggi dan perlu mengambil ubat untuk masalah buah pinggang. Namun begitu, En Nazir masih tetap ambil mudah tentang penjagaan kesihatan beliau. Malah, beliau telah lama tidak membuat pemeriksaan kesihatan sehingga tidak mengetahui status kesihatan buah pinggang. 

Encik Nazir Hussin


Risau dengan keadaan ayah yang sering stres, cepat letih dan mudah penat setiap kali pulang dari kerja, anak kesayangan mengesyorkan En Nazir untuk mengikuti program Diabetic Challenge. Apa yang mengejutkan, bacaan gula darah En Nazir sewaktu saringan awal sebelum program bermula adalah sangat tinggi iaitu 23.5mmol/l. Manakala ujian darah pula menunjukkan bacaan GFR berada di tahap 3B. Jika tidak dikawal, En Nazir berisiko untuk memasang ‘tapak’ bagi menjalani rawatan dialisis.

Durian


Doktor menasihatkan En Nazir untuk menjaga pemakanan dan bersenam agar bacaan GFR tidak menjadi lebih teruk. Namun begitu, kecintaan terhadap pulut, durian, nasi dagang dan ais krim membuatkan En Nazir melanggar segala nasihat dan pesanan doktor. Inilah kesilapan yang beliau kesalkan sehingga menjadi penyebab kepada keadaan masalah buah pinggang beliau menjadi semakin kronik dan hampir perlu menjalani dialisis. 

Testimoni 


Setelah menyedari betapa gentingnya keadaan kesihatan beliau dan risiko yang bakal dihadapi, En Nazir bertekad untuk mulai menjalani kehidupan yang lebih sihat dengan menjaga pemakanan dan bersenam. Untuk membantu mengawal bacaan gula darah, anak beliau telah mengesyorkan untuk mencuba Eskayvie PhytaX sebagai suplemen tambahan. Rasa Eskayvie PhytaX yang enak dan sedikit masam seperti buah anggur memudahkan En Nazir untuk mengamalkannya setiap hari. Sepanjang hidup, inilah kali pertama En Nazir mengamalkan suplemen dan Eskayvie PhytaX adalah satu-satunya suplemen yang diambil. 

Keluarga En. Nazir


Terkejut melihat hasil bacaan gula darah berjaya turun di bawah 5.5 mmol/l selepas mengamalkan Eskayvie PhytaX, beliau turut ingin memperbaiki bacaan GFR agar berada di tahap yang terbaik dan tidak perlu menjalani dialisis. Meskipun En Nazir masih lagi menjadi hantu durian, tetapi kini beliau lebih berhati-hati dalam setiap pengambilan dan terus kekal aktif bersenam bersama sokongan suplemen yang telah membantu mengekalkan bacaan gula darah beliau di bawah 5.5mmol/l. 

Kini En Nazir berjoging setiap hari. Apa yang paling menggembirakan, En Nazir tidak lagi perlu makan apa-apa ubat dan terus mengamalkan Eskayvie PhytaX sebagai suplemen harian.Sokongan daripada anak dan isteri yang sentiasa peka dengan aktiviti En Nazir telah memberikan motivasi kuat untuk beliau terus menikmati kehidupan yang lebih bererti.

Oleh itu, bagi membalikkan dan menyembuhkan diabetes, perkara utama ialah harus komited untuk merubah gaya hidup ke arah yang lebih sihat. Ini terutamanya untuk menjaga pemakanan dan senaman yang harus dilakukan secara istiqomah. 

Promosi Eskayvie Phytax


Hilangkan kebas, sembuhkan luka dengan cepat dan kembali segar bertenaga dengan Eskayvie PhytaX. Layari www.phytax.com.my dan dapatkan sekarang. 

BONUS: Konsultasi dan bimbingan PERCUMA selama 14 hari bersama Doktor Perubatan, Nutritionist dan Dietitian di program Kawal Kencing Manis. Info lanjut, layari www.phytax.com.my 

Untuk ketahui lebih lanjut boleh layari Website: www.phytax.com.my Website: www.kawalkencingmanis.com Facebook: https://www.facebook.com/eskayviemalaysia/ Instagram : https://instagram.com/eskayviemalaysia

12 Ulasan

  1. jus ni yg duta dia Pak Nil tu kan? ada jugak suggest dekat ibu suruh cuba utk kawal kencing manis dia

    BalasPadam
  2. Wah bagus ada jus macam nie untuk yang ada diabetes.. nanti boleh lah suggestkan untuk keluarga dan kawan-kawan..

    BalasPadam
  3. Penyakit ni tak kira tua ke muda kan. Kalau nk kena tu, kena jugak. Bole suggest kat kwn produk ni

    BalasPadam
  4. Diabetes ni kalau dibiarkan boleh melarat. Lebih baik cegah sebelum terlambat. Ikhtiar dan usaha. Bagus sangat ada Phytax ni, tengok banyak testimoni yang baik.

    BalasPadam
  5. Mesti lega para pesakit diabetis baca nie, sekurang-kurangnya ada harapan untuk sembuh

    BalasPadam
  6. Telomere.. Ilmu baru tahu ni. Marilah kita sama-sama ubah gaya hidup kepada yang lebih sihat, InsyaAllah dapat cegah pelbagai penyakit.

    BalasPadam
  7. Ada produk baru ya utk kencing manis.. Tgk bahan2 dia byk yg berkhasiat.. Bgus utk diamalkan bg yg berpenyakit nk

    BalasPadam
  8. Wah ni boleh war-warkan kat keluarga ana ni. Byk khasiat dia utk pesakit diabetes. Bahan2 pun semua bagus2.

    BalasPadam
  9. Ayah Mimi pun ada diabetes boleh belikan untuk dia juga ni. Mana tahu dengan asbab amalkan phytax diabetes dia kurang kan

    BalasPadam
  10. Thanks for sharing this will share it to those who has diabetes problems.

    BalasPadam
  11. my grandma pun pakai ni.. mmg bgos

    BalasPadam
  12. Kalau blk kak cuba elakkan dari diabetes ni sbbnya klu dah terkena susah nak ubat, bagusjgk ada Eskayvie PhytaX dpt membantu pesakit diabetes

    BalasPadam

Catat Komen

Lebih baharu Lebih lama