Hai semua. Hari ni kami nak share sedikit info tentang pentingnya anak-anak celik kewangan seawal 5 tahun ke atas. Dahulunya topik literasi kewangan bukanlah topik favourite ibu-bapa. Tetapi memandangkan sekarang ibu-bapa dah mula sedar akan kepentingan pendidikan kewangan, ibu-bapa dah mula ambil tindakan dengan mencari sumber yang betul dan mendidik anak-anak mereka celik kewangan seawal umur 5-7 tahun.




Menurut Jabatan Insolvensi Malaysia melaporkan data yang mengejutkan bahawa kebankrapan belia - yang melibatkan mereka yang berumur di bawah 35 tahun - merangkumi 25.2% kes kebankrapan dari 2017 hingga 2019 di negara ini. Ini menunjukkan keperluan mendesak untuk menjadikan celik kewangan dan pendidikan sebagai kemahiran hidup utama untuk diajar kepada semua rakyat Malaysia.




Memang dari kecil kami didik anak-anak kami menabung. Kami mula dengan duit raya?Kan duit raya dapat banyak, so bila duit banyak, anak-anak tanya "mama nak buat apa duit ni" so di sinilah kita mula mainkan peranan tentang kepentingan wang walaupun masa tu diorang kecil lagi. Lama-lama diorang pun excited nak menabung. So bila anak-anak dah mula faham kepentingan wang, mulalah diorang simpan sikit-sikit. Kadang-kadang duit belanja sekolah tu diorang tak guna pun semata-mata nak menyimpan dalam tabung. Haha cerdikkan diorang. Kalau ada adik-beradik ramai, ha lagi best diorang berlumba siapa punya yang paling banyak. Ha mulalah si ibu dia pening cari bank mana yang terbaik untuk simpan duit mereka ni. Mujur ibu diorang ada join webinar hari tu tentang HLB Pocket Connect Hong Leong Bank. 




Bercakap di webinar Hong Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank ("HLB" atau "Bank") bertajuk 'Raising DuitSmart Kids in a Digital Age', Zalman Zainal, Ketua Pegawai Pemasaran dan Komunikasi HLB berkata, "Kami memahami cabaran dalam mengajar anak-anak kita kemahiran dan kebiasaan seumur hidup untuk menjimatkan kewangan. Sama seperti bagaimana kita mengajar anak-anak kita membaca, menulis atau mengira, ia perlu bermula dari muda dan dibudayakan sepanjang hidup mereka. Kita boleh melakukannya di rumah dengan memanfaatkan alat kewangan dan perbankan digital seperti HLB Pocket Connect, platform perbankan mudah alih pertama untuk penabung muda di Malaysia. "



HLB Pocket Connect

HLB Pocket Connect adalah platform perbankan interaktif dan diperibadikan yang dibina untuk peribumi digital yang berpengalaman dan menuntut keperibadian hiper, kepuasan masa nyata dan kandungan serta pengalaman yang sangat interaktif. Tersedia untuk semua pemegang Akaun Junior HLB 3-in-1, ia mempunyai tiga ciri proprietari iaitu Earn, Save, dan Spend, yang membolehkan anak-anak belajar bertanggungjawab secara kewangan di bawah pengawasan ibu bapa mereka, yang dapat membimbing, mengurus dan pantau wang saku dan simpanan anak-anak mereka.




Earn (Memperolehi)

Di bawah ciri Earn, ibu bapa dapat menetapkan tugas atau matlamat dan memberi ganjaran kepada anak-anak mereka dengan wang saku tambahan apabila menyelesaikannya. Ini bukan sahaja mengajar anak-anak tentang nilai kerja keras dan memperoleh wang, tetapi juga memberi mereka rasa pencapaian apabila mereka dapat mencapai tujuan mereka.




Spend (Membelanjakan)

Oleh kerana akaun ini dilengkapi dengan Kad Debit Junior yang boleh dimuat semula untuk Spend oleh anak-anak, ibu bapa dapat tenang kerana mengetahui bahawa mereka dapat memantau dan mengawal perbelanjaan wang saku anak-anak mereka. Mereka bukan sahaja dapat menambah wang saku melalui pemindahan lancar dari HLB Connect mereka, mereka juga dapat menetapkan had perbelanjaan, mengawal di mana dan apa yang dapat dibelanjakan oleh anak-anak mereka serta memantau perbelanjaan masa nyata anak-anak mereka.




Saving (Menyimpan)

Ibu bapa juga boleh menyekat atau membekukan Kad Debit Junior dengan serta-merta sekiranya mereka mengesyaki ada terlebih perbelanjaan atau tidak wajar, semuanya dilakukan melalui HLB Connect mereka. Untuk menanamkan tabiat berjimat, HLB Pocket Connect akan segera mempunyai ciri Saving yang dapat disesuaikan yang membolehkan kanak-kanak menetapkan matlamat simpanan mereka untuk perkara yang mereka mahukan dan membolehkan mereka mengesan simpanan melalui laporan kemajuan.




“Kami telah mengembangkan HLB Pocket Connect agar mudah, lancar dan menyenangkan bagi kedua ibu bapa dan anak-anak mereka untuk melalui perjalanan pengurusan wang yang bertanggungjawab dengan cara yang terbuka dan telus. Kami berharap ini dapat memberi peluang kepada para penabung muda kami untuk membuat pilihan kehidupan dan kewangan yang lebih baik serta membina hubungan yang sihat dan menghargai wang untuk masa depan mereka yang lestari, ”tambah Zalman.




Webinar 'Raising DuitSmart Kids In A Digital Age

Baru-baru ini kami sempat join webinar Hong Leong Bank yang dihoskan oleh Sheahnee Iman Lee, ibu kepada tiga orang, menampilkan tetamu yang berkongsi pelbagai pengalaman mereka sebagai ibu bapa, pendidik dan usahawan muda. Di antara pendapat yang dikongsi, semua ahli panel bersetuju untuk satu perkara - celik kewangan harus diajar lebih awal. Ini supaya anak-anak dapat menjalin hubungan sihat seumur hidup dengan wang, yang akan membolehkan mereka membuat keputusan hidup yang lebih baik di jalan.




Kyle Tan, pengasas bersama Little Tauke, sebuah syarikat permulaan yang menyediakan pendidikan celik kewangan untuk kanak-kanak menjelaskan, “Seawal usia dua tahun, kanak-kanak mula memahami konsep asas kewangan bermula dengan pertukaran melalui perdagangan barang dengan anda. Mereka juga cepat memilih corak perbelanjaan anda. Anak saya yang berusia 2 tahun dulu bermain dengan wang kertas di dompet saya, tetapi setelah beberapa ketika dia mula bermain dengan kad kredit. Mengajar anak-anak anda tentang wang sendiri mungkin memberi mereka permulaan dan masa untuk mempraktikkan kemampuan kewangan mereka sebelum mereka dewasa. Oleh itu, kami sentiasa mendorong ibu bapa untuk bersikap bersungguh-sungguh dan bersikap terbuka terhadap kewangan di rumah. Ini akan membantu anak-anak anda membina tabiat dan sikap yang konsisten untuk berjimat dan berbelanja dengan bijak, yang merupakan kelebihan besar yang akan mereka bawa sepanjang hayat mereka




Lolitta Suffian, yang menggunakan HLB Pocket Connect dengan dua anaknya berusia 12 dan 9 tahun berkongsi pelajaran wang yang paling penting yang dia ajarkan kepada anak-anaknya adalah bahawa anda harus memperolehnya dengan menetapkan matlamat dan berusaha mencapainya. Dia juga menjelaskan bahawa ini adalah pelajaran yang sama yang diberikan oleh ibu bapanya kepadanya.


“Sebagai ibu bapa, kita adalah orang yang paling berpengaruh dalam kehidupan anak-anak kita kerana, mereka mengamati dan belajar dari semua yang kita lakukan. Saya mengamalkan sistem ganjaran dengan anak-anak saya di mana mereka memperoleh wang dari nilai, tugas, tingkah laku dan perbuatan yang baik. Kami menyemaknya setiap hari Ahad menggunakan aplikasi HLB Pocket Connect, dan saya memindahkan jumlah yang mereka peroleh ke akaun mereka. Aplikasi ini membantu anak-anak saya memahami jumlah yang telah mereka perolehi dan bagaimana bijak membelanjakannya. Berdasarkan pemahaman itu, mereka dapat menanamkan pengurusan wang yang lebih pintar pada usia muda. "




Claudia Tan, pengasas bersama Revive Vintage Store yang berusia 23 tahun dan seorang usahawan muda yang berjaya menyatakan bahawa ayahnya menanamkan idea untuk menjimatkan wang dan merebut peluang untuk menjana wangnya ketika dia masih muda. “Ayah saya selalu mendorong saya untuk menjimatkan 20% wang saya atau apa-apa pendapatan daripada membelanjakan atau membelanjakan semuanya. Dia juga mengajar saya untuk selalu mencari peluang kewangan untuk membuat wang saya bertambah, sama ada meletakkannya dalam Deposit Tetap atau pilihan perbankan lain. Saya bersyukur dia menanamkan tabiat wang dan pengurusan kewangan yang baik ini sejak saya muda. Lama kelamaan, saya belajar bahawa menabung adalah sebahagian daripada pelaburan saya dan masa depan saya. Hari ini, ini telah memungkinkan saya untuk mengejar minat saya dalam menulis dan fesyen yang lestari, yang membantu mempelbagaikan sumber pendapatan saya, ”kata Tan.




Seorang lagi usahawan muda yang berjaya, Chai Chuan Fook, Ketua Pegawai Eksekutif Newave Products Sdn. Bhd., Sebaliknya, mengetahui nilai wang sebagai budak sekolah rendah melalui usaha perusahaan mini. Dia memperoleh mainan langka dari mesin penjual kapsul yang terdapat di kedai serbaneka dan menjualnya kepada rakan sekelas yang tidak dapat mengunjungi kedai tersebut. "Dari usaha ini, saya belajar bahawa wang dapat berkembang dengan perancangan yang baik dan bergantung pada pakar kewangan yang tepat. Ini adalah pelajaran yang saya teruskan hingga dewasa dan perniagaannya, ”jelas Chai. Dia juga sangat mendorong ibu bapa untuk mengajar anak-anak mereka pentingnya merancang kewangan dan nilainya dari usia muda.




Kesimpulannya, cara ini dapat membentuk hubungan sihat seumur hidup dengan wang harus bermula di rumah, seawal mungkin. Dalam era teknologi dan digital, ibu bapa kini dapat memanfaatkan alat digital untuk membantu mereka mendidik dan melibatkan anak-anak mereka dengan berkesan untuk menjadi kesedaran dan rasa tanggungjawab dari segi kewangan.


Bagaimana cara untuk membuka akaun Junior 3-in-1

HLB menjadikannya sangat mudah untuk membuka akaun bank. Ibu bapa yang berminat untuk membuka Akaun Junior 3-in-1 boleh melakukannya dengan mudah dengan mengunjungi kedai rasmi Bank di Shopee (www.shopee.com.my/hongleongbank.os) di mana sahaja. Setelah "membeli" akaun, perwakilan HLB akan menghubungi dan berjumpa dengan pelanggan, membantu proses pembukaan akaun tanpa pelanggan perlu mengunjungi cawangan fizikal.


Untuk rangkuman webinar, tonton video penuh di sini https://www.facebook.com/HLBMalaysia/videos/735735070446514


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai HLB Pocket Connect, sila lawati: www.hlb.com.my/pocket

8 Ulasan

  1. Lagi senang blh buat shopee je..btw mmg ptt anak2 di ajar ttg kewangan dari kecik. utk khidupan mereka di masa akan dtg..

    BalasPadam
  2. tq share el.. boleh la ajar anak² lea juga ttg kewangan ni..

    BalasPadam
  3. It is great to start training children about financial management since young.

    BalasPadam
  4. Pertama kali di Malaysia nie.. bagus HLB galak ibu bapa utk ajar anak menabung sejak kecill

    BalasPadam
  5. Baguslah HLB buat macam nih semangat anak-anak nak menabung dapat duit raya bolehlah simpan dalam tabung nanti

    BalasPadam
  6. Bagus juga HLB ni kan.. Mengajar kita didik anak2 menabung dr kecil lagi..

    BalasPadam
  7. Bagus kan HLB Pocket ni. Banyak sangat membantu ibu bapa dan anak-anak dalam mengurus kewangan mereka. Ajar anak-anak menabung dan cari duit dengan hasil usaha sendiri

    BalasPadam
  8. Bagus ajar anak2 menabung dr kecik. Sis pun dah bukak acc utk anak n ajar dia masukkan duit bila ada duit lebih

    BalasPadam

Catat Komen

Lebih baharu Lebih lama