Dalam ekonomi yang mencabar ini, pelbagai masalah yang di hadapi oleh masyarakat salah satunya masalah kewangan yang menyebabkan kadang kala masyarakat mengalami kesempitan hidup. Apabila menghadapi kesempitan hidup, mereka tidak lagi mampu untuk berbelanja untuk barangan dapur, membayar pelbagai bil dan sara hidup. Dengan situasi ekonomi yang semakin meningkat ini, sebaiknya kita perlu berjimat cermat dalam perbelanjaan.

Cara untuk berjimat cermat ialah: 

1) Catatkan setiap aliran wang

Tak semestinya wanita sebagai surirumah perlu menguruskan hal ehwal perbelanjaan dalam keperluan keluarga.  Malah pasangan perlu ambil tahu tentang setiap perbelanjaan yang dibelanjakan. Catatkan setiap aliran wang dengan teliti termasuklah perkara kecil seperti makanan dan snek. 

Jika selama ini asyik tak cukup belanja, anda kini boleh melihat kemanakah wang yang dibelanjakan. Di sini anda sudah tahu yang manakah perlu atau tidak perlu dibelanjakan berdasarkan keperluan dan kehendak.

2) Masak di rumah

Jika anda mempunyai ahli keluarga yang ramai, masak di rumah adalah salah satu kos penjimatan yang paling efektif. Anda hanya perlu menyediakan 1 atau 2 menu pagi/tenghari dan malam. Mungkin anda perlu memasak tambahan 1 menu bergantung kepada situasi (lauk sudah habis misalnya) daripada anda makan di luar sudah tentunya memakan kos yang tinggi. 

Dengan memasak di rumah juga anda sudah jimat dengan membawa bekal ke tempat kerja ataupun ke sekolah. Duit belanja sekolah dan makan lunch sudah jimat di situ. 

Jika anda kerap memasak, tentunya barangan dapur semakin kurang. Ianya tidak mendatangkan masalah, cuma anda perlu kreatif dalam masakan . Untuk kreatif dalam masakan anda hanya perlu gogole sahaja

3) Tabung kecemasan

Setiap isi rumah perlu membuat tabung kecemasan. Sebagai permulaan, buat jadual untuk menyimpan secara tetap dalam akaun simpanan. Mulakan dengan jumlah yang kecil. Pastikan anda teruskan rutin ini secara berdisplin.

Selain menyimpan dalam akaun simpanan, anda juga boleh menyimpan di dalam rumah dengan menyediakan pelbagai tabung antaranya tabung belanja rumah, travel, shopping dan sebagainya. Ini sangat membantu anda dalam merancang perbelanjaan anda. 

4) Jom Pi Pasar (Kupon RM20)

Setiap bulan seramai 150 pengunjung di pasar terpilih akan menerima kupon RM20  bagi mendapatkan barangan keperluan

JOM PI PASAR (KUPON RM20)

Jom Pi Pasar ini telah dianjurkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Terdapat beberapa lokasi pasar tani dan pasar malam di kenalpasti memeriahkan lagi program ini.

Program ini merupakan inisiatif keprihatinan terhadap masalah yang dihadapi oleh isi rumah terutamanya suri rumah yang terpaksa membelanjakan hampir RM500 setiap bulan bagi membeli barangan dapur. 

Program Jom Pi Pasar ini mendapat sambutan di kalangan suri rumah selain dapat membantu menjimatkan perbelanjaan dapur malah dapat meringankan beban golongan berpendapatan rendah yang menetap di bandar dalam menghadapi situasi kos sara hidup tinggi pada masa kini. Sekurang-kurangnya duit belanja itu nanti dapat di simpan untuk kegunaan lain.


Selalunya kami membelanjakan RM200 sebulan bagi membeli barangan dapur, tetapi dengan adanya program Jom Pi Pasar ini, ia membantu menjimatkan lagi perbelanjaan kami sekeluarga bulan ini,” kata Farah Diba Shari, 34. 


Ketua Bahagian UMNO Lembah Pantai, Datuk Seri Raja Nong Chik Zainal Abidin (dua dari kiri) diiringi Azizan Shariff (kanan) mengedar kupon RM20 dalam program Jom Pi Pasar di Pantai Dalam, Kuala Lumpur

Diharapkan pihak penganjur dan penaja meneruskan program Jom Pi Pasar di masa akan datang.

43 Ulasan

  1. Bagus ada kempen macam nie, siap dapat kupon lagi kan..

    BalasPadam
  2. Bagusnya program macam ni memberi kesenangan kepada masyarakat memandangkan barang dapur pun agak mahal sekarang.

    BalasPadam
  3. Bagus ada program macam ni. At least dapat lah membantu kurangkan kos beli belah di pasar tu kan.

    BalasPadam
  4. first time demgar program macam ni. baguslah dapat bantu golobgan kurang berkemampuan

    BalasPadam
  5. Menarik jugak... Kupon rm20 mcm-mcm blh beli

    BalasPadam
  6. Bagus la dapat ringankn beban rakyat 👍

    BalasPadam
  7. Dpt kupon rm20 pun dh bsyukur kak.. Dpt la bli lauk skit2.. :)

    BalasPadam
  8. Program macam nie bagus. Sekurang-kurangnya dapat membantu ringankan beban

    BalasPadam
  9. dpt kupon, beli di pasar n masak dkt rumah, jimaattt

    BalasPadam
  10. seronok kalau dpt kupon rm20, banyak barang di pasar tu boleh beli ...
    boleh penuh bekalan sayur seminggu dlm peti sejuk ...

    BalasPadam
  11. tak dapat jimat banyak, jimat sikit pun ok dah ni

    BalasPadam
  12. Bestnyaa..gi pasar dapat kupon rm20 memang sangat menbantu

    BalasPadam
  13. memang ada banyak kebaikannya program begini. dapat meringankan sikit beban sebulan beli barang dapur

    BalasPadam
  14. setuju sgt program ni dilaksanakan oleh pihak berkuasa..cadangnya patut diperluaskan lagi program ni ke negeri2 jugak...

    BalasPadam
  15. Wah bagusnya ada program macam ni. Jimat sikit belanja dapur tu.

    BalasPadam
  16. Kupon rm20 tu pun dah boleh beli ayam seekor..alhamdulillah

    BalasPadam
  17. Bagua program ni walau kupon RM20 tp cukup membantu golongan kurang kemampuan

    BalasPadam
  18. harap negeri lain pun ada program camni, sebab nya sangat membantu keluarga berpendapatan rendah

    BalasPadam
  19. Syukurlah masih ada yg prihatin kan. Walaupun rm20, paling tidak dpt jugaklah buat tokok2 sikit mana yg z cukup tu..

    BalasPadam
  20. Walaupun ada yang persoalkan cukup ke rm20 tu, tapi sedikit sebanyak membantu jugaklah.

    BalasPadam
  21. Patut diteruskan.. hope dpt dinaikkan lg

    BalasPadam
  22. Ringanlah sikit benda surirumah kan bila dapat kupon nih..at least boleh jimat sikit.

    BalasPadam
  23. Wahhh terbaik. RM20 pun banyak jugak boleh beli dekat pasar.

    BalasPadam
  24. RM20 tu mcm2 boleh beli.. jimat sket

    BalasPadam
  25. Alhamdulillah dengan program Jom Pi Pasar ni dapat membantu golongan berpendapatan rendah.

    Fatina Mudz

    BalasPadam
  26. yezzahh. hopefully program ni dapat diteruskan pada next next year :D

    BalasPadam
  27. First time heard abt the coupon. Sure it helps a lot.

    BalasPadam
  28. pertama kali dengar pasal ada kupon RM20 nih

    BalasPadam
  29. Beruntungnye dapat. Rm20 tu bole borong sayur 😁

    BalasPadam
  30. RM20 banyak jimat tu....seronok kalau ada program macam ni

    BalasPadam
  31. Dpt kupon rm20. Ok lah tu. Sape nak bagi kannn.

    BalasPadam
  32. RM 20 besar nilainya bagi yang benaf-benar memerlukannya.

    BalasPadam
  33. Lanjer kak ana El pasemboq :) hihi baguih ni klu dapat kan

    BalasPadam
  34. Bantuan bermanfaat untuk rakyat yang memerlukan. Alhamdulillah!

    BalasPadam
  35. Ok sangat tu kupon RM20 seorang.. :)

    ...

    BalasPadam
  36. wau..boleh beli lebih lagi la barang kat pasar tu

    BalasPadam
  37. Bagus program ni. RM20 tu boleh dapat banyak juga barang.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama